Current trends in psychological intervention
DOI:
https://doi.org/10.51247/st.v8i1.486Keywords:
disorder, psychotherapy, focus, health, technologyAbstract
This work explores current trends in psychological intervention, addressing the evolution from the first theories of psychology to contemporary innovations. It highlights how psychology has integrated emerging technologies, such as neuroimaging and neurofeedback, to improve the diagnosis and treatment of mental disorders. Furthermore, the evidence-based approach (EBE) is analyzed, which reinforces the credibility of psychotherapeutic interventions through empirical validation. Positive psychology also receives attention for its impact on mental health, education, and general well-being. Likewise, new generations of behavioral therapies are examined, such as Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Mindfulness, which have shown effectiveness in various contexts, including work and clinical settings. The article concludes with a review of the integration of technology in psychotherapy and future implications, emphasizing the need for a holistic and personalized approach in interventions. It is suggested that psychotherapeutic interventions will continue to evolve towards technology integration and data-driven personalization, with a focus on diversity and inclusion.
Downloads
References
Alessi, E. J., Dillon, F., & Van Der Horn, R. (2019). The therapeutic relationship mediates the association between affirmative practice and psychological well-being among lesbian, gay, bisexual, and queer clients. Psychotherapy, 56(2), 229-240. https://doi.org/10.1037/pst0000210
García-Álvarez, D., & Cobo-Rendón, R. (2020). Aportes de la Psicología Positiva a la salud mental frente a la pandemia por COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 268-276. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.323
Arns, M., Batail, J. M., Bioulac, S., Congedo, M., Daudet, C., Drapier, D., & Vialatte, F. (2017). Neurofeedback: One of today's techniques in psychiatry? L'encephale, 43(2), 135-145. https://doi.org/10.1016/j.encep.2016.11.003
Balanta Castilla, N., Díaz Rodríguez, M. R., y Vargas Hernández, N. (2020). El auge de las cátedras de la felicidad en la educación: The rise of the chairs of happiness in education. Noria Investigación Educativa, 1(5), 30–40. https://doi.org/10.14483/25905791.16449
Beck, A. T. (1967). Depression: Causes and Treatment. University of Pennsylvania Press.
Bernal, G., & Domenech Rodríguez, M. M. (2012). Cultural adaptations: Tools for evidence-based practice with diverse populations. American Psychological Association. https://www.jstor.org/stable/j.ctv1chrt50
Broadbent, D. E. (1958). Perception and Communication. London: Pergamon Press.
Boechi, L. C., Encina Benítez, F. L., Jara, R. L., Rodas Jara, L. R., Villagra, M. D. R., Báez, D., & Torales, J. (2023). Tecnologías para la Evaluación, Diagnóstico y Tratamiento del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad: Una Revisión Preliminar e Integradora. Revista científica ciencias de la salud, 5, 38.
Botella, C., Baños, R., García Palacios, A., Quero, S., Guillén, V. & Pons, A. (2007). La utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en psicología clínica, UOCpapers, 4, 32-41.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The bioecological model of human development. En R. M. Lerner (Ed.), Handbook of Child Psychology (6th ed., Vol. 1, pp. 793-828). Wiley.
Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22,2. 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014
Campos-Oliveira, A. & Araujo de Morais, N. (2018). Community resilience: An integrative literature review study. Trends in Psychology, 26(4), 1731-1745.
Chartier, D. R., Dellinger, M. B., Evans, J. R., & Budzynski, H. K. (Eds.). (2023). Introduction to quantitative EEG and neurofeedback. Elsevier.
Checkoway, B. N., & Pearce, N. (2004). Introduction to community-based participatory research methods. Jossey-Bass.
Cheme-Villamar, M., & Giniebra-Urra, R. (2022). Eficacia y eficiencia de la terapia racional emotiva para afrontamiento de riesgos psicosociales por teletrabajo. Revista Científica Arbitrada En Investigaciones De La Salud GESTAR. ISSN: 2737-6273., 5(9 Ed. esp.), 20-37. https://doi.org/10.46296/gt.v5i9edespmar.0052
Contreras Bravo, L. E., Fuentes López, H. J., & González Guerrero, K. (2020). Transformación de la educación frente a la pandemia y la analítica de datos. Revista Boletín Redipe, 9(7), 91-99. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1021
Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., Donaldson, A., y Varley, J. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: The early start Denver Model. Pediatrics, 125(1), 17-23. https://doi.org/10.1542/peds.2009-0958
Dawson, G., Jones, E., Merkle, K., Venema, K., Lowy, R., Faja, S., Kamara, D., Murias, M., Greenson, J., Winter, J., Smith, M., Rogers, S., y Webb, S. (2012). Early behavioral intervention is associated with normalized brain activity in young children with autism. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(11), 1150-1159. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.08.018
Del Río Diéguez, M. (2019). Arteterapia. Una vía más para la promoción de la salud. Metas de Enfermería, 22(1). 57-61
Ellis, A. (1962). Reason and Emotion in Psychotherapy. Lyle Stuart.
Erikson, E. H. (1982). The Life Cycle Completed. New York: W. W. Norton & Company.
Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Álvarez, M., Al-Halabí, S., Inchausti, F., Muñiz, J., López-Navarro, E. & Marrero, R. J. (2021). Tratamientos psicológicos empíricamente apoyados para adultos: Una revisión selectiva [Evidence-based psychological treatments for adults: A selective review]. Psicothema, 33(2), 188-197. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.426
Franco-Giraldo, Álvaro. (2022). Modelos de promoción de la salud y determinantes sociales: una revisión narrativa. Hacia la Promoción de la Salud, 27(2), 237-254. https://doi.org/10.17151/hpsal.2022.27.2.17
Freud, S. (1913). On Beginning the Treatment (Further Recommendations on the Technique of Psycho-Analysis I). In The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud (Vol. 12, pp. 121-144). London: Hogarth Press.
Freud, S. (1900). The Interpretation of Dreams. In The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud (Vol. 4-5). London: Hogarth Press.
Freud, S. (1912). The Dynamics of Transference. In The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud (Vol. 12, pp. 97-108). London: Hogarth Press.
Tudurí-García, R. (2024). El camino de la psicoterapia. ¿Dónde estamos y hacia dónde vamos? Revista del Hospital Psiquiátrico de La Habana, 21(1). https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/486
Gilbert, P. (2010). The Compassionate Mind: A New Approach to Life's Challenges. New Harbinger Publications.
Goilean, C., Gracia, F. J., Tomás, I., & Subirats, M. (2020). Mindfulness en el ámbito del trabajo y de las organizaciones. Papeles del psicólogo, 41(2), 139-146. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2929
Gómez, C. y Uribe, N. (2021). Análisis del tratamiento para drogodependencias en dos instituciones de Medellín. Integración de elementos esenciales de la clínica y prácticas basadas en evidencia. The Qualitative Report, 26(10), 2981-3013. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2021.5057
González Vicent, G. G. (2020). La depresión desde la psicología positiva: una revisión teórica. Revista Psicología. Trabajo Final de Máster. [Máster Universitario en Psicología General Sanitaria, Universidad de La Laguna], http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/19465
Gyimesi, J. (2022). Family Constellation Therapy in the Context of Esotericism. Perspectives on Psychological Science 18(4). https://doi.org/10.1177/17456916221120
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An Experiential Approach to Behavior Change. Guilford Press.
Hinrichs, K., & Donaldson, W. (2017). Recommendations for Use of Affirmative Psychotherapy with LGBT Older Adults. Journal of Clinical Psychology, 73(8), 945-953. https://doi.org/10.1002/jclp.22505
Hoyos, K. C., Figueroa, P. A., & Bracamonte, Y. G. (2022). Programas de intervención basados en tecnologías para niños y adolescentes diagnosticados con TDAH: una revisión sistemática. Tesis psicológica: Revista de la Facultad de Psicología, 17(1), 10. https://doi.org/10.37511/tesis.v17n1a10
Hurley, J., Koenning, M., & Bray, A. (2018). Responding to Intergenerational Psychological Trauma: A Literature Review Paper on the Place of Family Constellation Therapy. Psychotherapy and Counselling Journal of Australia. 6(1). https://doi.org/10.59158/001c.71192
James, W. (1890). The Principles of Psychology (Vol. 1 & 2). New York: Henry Holt and Company.
Jordan, J., Carter, J., Mcintosh, V., Fernando, K., Frampton, C., Porter, R., Mulder, R., Lacey, C., & Joyce, P. (2014). Metacognitive therapy versus cognitive behavioural therapy for depression: a randomized pilot study. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 48(10), 932-943. https://doi.org/10.1177/0004867414533015
Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. Delta.
Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation in Everyday Life. Hachette Books.
Kantor, J. R. (1979). Wundt, experimental psychology and natural science. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta 5:117-129.
Kazdin, A. E. (2021). Reaching people in need of mental health services through novel models of intervention delivery. Acta Psicológica Peruana, 4(2), 205-247. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/231
Keefe, J. R., Rodriguez-Seijas, C., Jackson, S. D., Bränström, R., Harkness, A., Safren, S., Hatzenbuehler, M., & Pachankis, J. (2023). Moderators of LGBQ-affirmative cognitive behavioral therapy: ESTEEM is especially effective among Black and Latino sexual minority men. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 91(3). 150-164. https://doi.org/10.1037/ccp0000799
Keizer, A. W. (2021). Standardization and personalized medicine using quantitative EEG in clinical settings. Clinical EEG and Neuroscience. https://doi.org/10.1177/1550059419874945
Kohlenberg, R. J., & Tsai, M. (1991). Functional Analytic Psychotherapy: Creating Intense and Curative Therapeutic Relationships. Plenum Press.
Konkolÿ Thege, B., Petroll, C., Rivas, C., & Scholtens, S. (2021). The Effectiveness of Family Constellation Therapy in Improving Mental Health: A Systematic Review. Family Process. 60(2): 409-423. https://doi.org/10.1111/famp.12636
Li, W., Wu, C., Hu, X., Chen, J., & Fu, S. (2020). Quantitative personality predictions from a brief EEG recording. IEEE Transactions on Biomedical Engineering. https://doi.org/10.1109/TAFFC.2020.3008775
Linehan, M. M. (1993). Skills Training Manual for Treating Borderline Personality Disorder. Guilford Press.
López-Fuentetaja, A., & Iriondo Villaverde, O. (2019). Intervención psicológica en el ámbito hospitalario. Revista Clínica Contemporánea, 10(1), e1. 1-19 https://doi.org/10.5093/cc2019a2
Lozano, D. F., Acosta Vidal, L. E., & Broche Pérez, Y. (2020). Estereotipos, sesgo de género y trastornos de personalidad. Reflexiones para una praxis más ética. Revista Psicosomática y Psiquiatría, 15,. https://doi.org/10.34810/PsicosomPsiquiatrnum1507
Macías, J., Valero-Aguayo, L., Bond, F. W., & Blanca, M. J. (2019). The efficacy of functional-analytic psychotherapy and acceptance and commitment therapy (FACT) for public employees. Psicothema, 31(1), 24–29. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.202
Mansouri, A. (2023). Fortalezas del Carácter, Resiliencia y Estrategias de Afrontamiento, predicen la Satisfacción con la Vida, el Crecimiento Postraumático y el Malestar Psicológico en personas expuestas al COVID-19. Multidisciplinary & Health Education Journal, 5(3), 516-519. https://journalmhe.org/ojs3/index.php/jmhe/article/view/80
Manubens, R. T., Buongiorno, E., & Penedo, J. M. G. (2024). Personalización en Psicoterapia: Estado Actual y Desafíos Para su Implementación en Latinoamérica. Revista de psicoterapia, 35(127), 17-24. https://doi.org/10.5944/rdp.v35i127.39808
Meichenbaum, D. (1977). Cognitive-Behavior Modification: An Integrative Approach. Plenum Press.
Millar, B., Wang, K., & Pachankis, J. (2016). The moderating role of internalized homonegativity on the efficacy of LGB-affirmative psychotherapy: Results from a randomized controlled trial with young adult gay and bisexual men. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84(7), 565-570. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4919208/pdf/nihms-773828.pdf
Miller, G. A. (2003). The Cognitive Revolution: A Historical Perspective. Trends in Cognitive Sciences, 7(3), 141-144.
Molina-Montes, A., Pérez-Villamizar, D. I., Domínguez-Angarita, D. D., & Yohaid-Trujillo, Y. L. (2022). Investigación y desafíos educativos en el contexto mundial en torno a la educación emocional bajo la perspectiva de la psicología positiva. Una revisión sistemática. AiBi Revista De Investigación, Administración e Ingeniería, 10(3), 109–120. https://doi.org/10.15649/2346030X.3099
Montejano, S. R., & García, A. M. (2019). Reflexiones sobre la formación en Psicología Clínica: el camino hacia la Pericia Reflections on Clinical Psychology Training: the road to Expertise. Revista clínica contemporánea, 10(e20), 1-15. https://doi.org/10.5093/cc2019a19
Mora, C. (2007). Introspección: pasado y presente. Psicología. Segunda Época, 26 (2), 59-60.
Moritz, S., Klein, J., Lysaker, P., & Mehl, S. (2019). Metacognitive and cognitive-behavioral interventions for psychosis: new developments. Dialogues in Clinical Neuroscience, 21(3), 309-317. https://doi.org/10.31887/DCNS.2019.21.3/smoritz
Musso, E., del Valle Vera, B., Caneto, F., Godoy, J. C., & Fernández, F. (2024). Intervenciones de mHealth para reducir el impacto del consumo de sustancias en jóvenes: una revisión sistemática. Quaderns de Psicologia, 26(1), https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1981.
Neisser, U. (1967). Cognitive Psychology. New York: Appleton-Century-Crofts.
Oades, L. G., & Mossman, L. (2017). The Science of Wellbeing and Positive Psychology. In M. Slade, L. Oades, & A. Jarden (Eds.), Wellbeing, Recovery and Mental Health (pp. 7–23). chapter, Cambridge: Cambridge University Press.
Obermeyer, Z., Powers, B., Vogeli, C., & Mullainathan, S. (2019). Dissecting racial bias in an algorithm used to manage the health of populations. Science, 366(6464), 447-453. https://doi.org/10.1126/science.aax2342
Pachankis, J., Harkness, A., Maciejewski, K., Behari, K., Clark, K. A., McConocha, E. M., Winston, R., Adeyinka, O., Reynolds, J., Bränström, R., Esserman, D., Hatzenbuehler, M., & Safren, S. (2022). LGBQ-affirmative cognitive-behavioral therapy for young gay and bisexual men's mental and sexual health: A three-arm randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 90(6): 459-477. https://doi.org/10.1037/ccp0000724
Piaget, J. (1936). La naissance de l'intelligence chez l'enfant [El nacimiento de la inteligencia en el niño]. Delachaux et Niestlé.
Pepping, C., Lyons, A., & Morris, E. (2018). Affirmative LGBT Psychotherapy: Outcomes of a Therapist Training Protocol. Psychotherapy, 55(1), 52-62. https://doi.org/10.1037/pst0000149
Pérez-Alvarez, M. (2022). El gran debate de la psicoterapia: La evidencia de qué hace que la terapia funcione: Editorial Eleftheria, 2021. Papeles del psicólogo. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2998.pdf
Livint Popa, L., Dragos, H., Pantelemon, C., Verisezan Rosu, O., & Strilciuc, S. (2020). The Role of Quantitative EEG in the Diagnosis of Neuropsychiatric Disorders. Journal of medicine and life, 13(1), 8–15. https://doi.org/10.25122/jml-2019-0085
Quezada, J., Cabrera, J., Palma, F., & Sánchez, D. (2021). La Promoción de salud mental en mujeres migrantes. Sistematización de experiencias en talleres clínico-grupales. Castalia - Revista de Psicología de la Academia. 36:129-145. https://doi.org/10.25074/07198051.36.1849
Ramos, J. A., & Ramos, S. (2022). Process of change and effectiveness of family constellations: “On the verge of divorce, I glimpse my finitude.” A mixed methods single case study on suicidal ideation. The Humanistic Psychologist, 50(4), 501–528. https://doi.org/10.1037/hum0000242
Rees, C., & van Koesveld, K. E. (2008). An open trial of group metacognitive therapy for obsessive-compulsive disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39(4), 451-458. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2007.11.004
Rodié, J. U. (2021). ¿Por qué la mujer sufre más trastornos de salud mental? Factores que influyen en el riesgo de sufrir un problema de salud mental. Revista Psicosomática y Psiquiatría, 16: 77-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7969317
Scorsolini-Comin, F., da Cunha, F., Miasso, I., & Pillon, C. (2021). Mindfulness y Salud Mental: diálogos entre la Enfermería y la Psicología Positiva. Index de Enfermería, 30(3), 229-233.
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression: A New Approach to Preventing Relapse. Guilford Press.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology. An introduction. The American psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.5
Seligman, M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. Free Press.
Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Atria Books.
Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
Skinner, B. F. (1953). Science and Human Behavior. New York: Macmillan.
Sokhadze, E. M., Kelly, D. P., Lamina, E., & Casanova, M. F. (2021). Neurofeedback training with concurrent psychophysiological monitoring in children with autism spectrum disorder with comorbid attention deficit/hyperactivity disorder. In I. Opris, M. A. Lebedev, & M. F. Casanova (Eds.), Modern approaches to augmentation of brain function (pp. 311–339). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54564-2_15
Suárez Vergne, Á. (2019). Discriminación, apoyo social y bienestar psicológico en personas con trastornos mentales. Barataria: Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 26, 155-168. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i26.509
Tolsá, M. D., & Malas, O. (2021). COVID-19: Impacto Psicológico, Factores de Riesgo e Intervenciones Psicológicas en el Personal Sanitario. Una Revisión Sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 12(2), 58-75.
Tornay-Marquez, M.; Sánchez-López, I. y Jaramillo-Dent, D. (2021). Inclusión y activismo digital: participación ciudadana y empoderamiento desde la diversidad. Dikynson S.L. ISBN: 978-84-1377-587-6
Torous, J., Myrick, K. J., Rauseo-Ricupero, N., & Firth, J. (2020). Digital mental health and COVID-19: using technology today to accelerate the curve on access and quality tomorrow. JMIR mental health, 7(3), e18848. https://doi.org/10.2196/18848
Torres Barañano, M. I., Blanco, R., Callejas Carrión, Z., Benghazi Akhlaki, K., & Noguera, M. (2019). MENHIR: Monitorización de la salud mental mediante conversaciones interactivas. Procesamiento Del Lenguaje Natural, 139-142. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/96617/1/PLN_63_15.pdf
Toscano-De la Torre, F., & Pinilla, L. (2012). Los principios de la terapia neural desde los fundamentos del nervismo hasta la neurociencia actual. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 44(2), 57-65. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-08072012000200008#:~:text=La%20terapia%20neural%20toma%20sus,Speransky%20y%20Sechenov%2C%20entre%20otros.
Tudor, K. (2015). Humanistic psychology: A critical counter culture. In I. Parker (Ed.), Handbook of critical psychology (pp. 127–136). Routledge/Taylor & Francis Group.
Turriate Chávez, J. J. (2022). Programa psicológico para disminuir depresión, ansiedad y estrés, en pandemia del Covid-19, en estudiantes de una universidad privada Chimbote, 2021. [Tesis para obtener el grado académico de Doctor en Educación, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/82010/Turriate_CJJ-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Trujillo, A., & Paz, C. (2020). Evidencia basada en la práctica en psicoterapia: el reto en Latinoamérica. CES Psicología, 13(3), 1-14. https://doi.org/10.21615/cesp.13.3.1
Valencia, A. L., Trejos, J. F. V., & Rodríguez, M. P. C. (2023). Estudio de caso sobre tratamiento del trastorno de estrés postraumático mediante neurofeedback. Tempus Psicológico, 6(2). https://doi.org/10.30554/tempuspsi.6.2.4867.2023
Villalobos Gutiérrez, L. E. (2023). Eficacia y seguridad de intervenciones psicoterapéuticas en adultos con riesgo de suicidio: umbrella review [Tesis de Especialista en Psiquiatría, Universidad Autónoma de Nuevo León]. http://eprints.uanl.mx/26577/
Vintimilla Molina, J. R. (2023). Terapias psicológicas basadas en el uso de tecnologías de información y comunicación. [Trabajo de titulación previo a la obtención del Título de Psicóloga Clínica, Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/server/api/core/bitstreams/76e1ecda-feba-44b9-b609-37630f998c63/content
Vismara, L., McCormick, C., Shields, R. H., & Hessl, D. (2018). Extending the Parent-Delivered Early Start Denver Model to Young Children with Fragile X Syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(3), 1250-1266. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3833-1
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Watson, J. B. (1913). Psychology as the Behaviorist Views It. Psychological Review, 20(2), 158-177.
Weinhold, J., Hunger, C., Bornhäuser, A., Link, L., Rochon, J., Wild, B., & Schweitzer, J. (2013). Family constellation seminars improve psychological functioning in a general population sample: results of a randomized controlled trial. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 601-609. https://doi.org/10.1037/a0033539
Wells, A., Fisher, P., Myers, S. G., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. (2009). Metacognitive Therapy in Recurrent and Persistent Depression: A Multiple-Baseline Study of a New Treatment. Cognitive Therapy and Research, 33(3), 291-300. https://doi.org/10.1007/s10608-007-9178-2
Wells, A. (2013). Advances in Metacognitive Therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 6(2), 186-201. https://doi.org/10.1521/ijct.2013.6.2.186
Wundt, W. (1874). Principles of Physiological Psychology. Leipzig: Engelmann.
Yeh, M. C., & Tung, H. J. (2021). Stigma is associated with widening health inequities: Challenges from the current COVID-19 pandemic. American Journal of Public Health, 111(6), 1022. https://doi.org/10.2105/AJPH.2021.306265
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heriberto Enrique Lun-Álvarez, Fernando Muñoz-Palacio, Ve´rónica Mocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.














