The formation of patriotism value in future teachers of Marxism-Leninism and History
DOI:
https://doi.org/10.51247/st.v4i2.102Keywords:
values, patriotism, patriotic education, teaching-learningAbstract
This research bases the treatment of the formation of patriotic values in the teaching and learning process of the Patriotic Education Work subject that is taught in the Education in Marxism Leninism and History career, as well as the need to face the search for a solution to the problem of its strengthening in future teachers of this specialty. Aiming to develop a system of teaching and extra-teaching activities, which allows integrating the academic, research and extension components in the teaching-learning process of the Patriotic Education Work, facilitating contributing to the development of moral and patriotic values in the students of the race. Applying in this investigation methods of the theoretical level such as the analytical-synthetic and the systemic-structural, and of the empirical level the observation, bibliographic review and documentary; as well as the statistical method; likewise, the survey technique was used as a pedagogical test. The main result of the study lies in the activity system, which after being implemented in practice showed favorable results.
Downloads
References
Álvarez, J. (2017). Actividades para el tratamiento a la historia de la localidad de Lebanón. (Memorias del Congreso Internacional Pedagogía 2017). Sello Editor Educación Cubana.
Álvarez, N., Cardoso, R., & Moreno, M. (2000). La educación en valores del estudiente universitario a través del proceso docente - educativo. La Habana: Universidad.
Aranda Cintra, B., Paz Domínguez, I., Ramos Romero, G., Ávila Seco, Y. & Durán Rengifo, D. (2017).El proceso de formación de los jóvenes universitarios en la concepción de educación de género y valores cívicos. MEDISAN, 21(8):1027-1037.
Báxter, E. (2008). La Educación en valores y la relación con la evaluación de su calidad. La Habana: Política.
Calvas Ojeda, M. G., Espinoza Freire, E. E., & Herrera Martínez, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Conrado, 15(70), 193-202.
Espinoza Freire, E. E. (2020). Características de los docentes en la educación básica de la ciudad de Machala. Transformación, 16(2), 292-310.
Fabelo, J. (2003). La formación de valores en las nuevas generaciones: una campaña de espiritualismo y de conciencia. La Habana: Ciencias Sociales.
Flores, Y. (2015). Propuesta de actividades para el estudio de la historia local. Un reto para la formación de valores. (Memorias del Congreso Internacional Pedagogía 2015). Sello Editor Educación Cubana.
Fuentes Bravo, Y., Fuentes Neira, F., & Lay Bravo, J. (2018). Conjunto de actividades para potenciar el valor moral patriotismo desde la clase de español., Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, febrero. http://www.eumed.net/2/rev/atlante/2018/02/valor-moral-patriotismo.html
Guamán Gómez, V. J., Espinoza Freire, E. E., León González, J. L., Ugarte Armijos, M. F., & Peña Nivicela, G. E. (2020). La enseñanza de la historia una herramienta clave para la construcción de la identidad nacional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 492-499.
Guamán Gómez, V. J., Espinoza Freire, E. E., & Herrera Martínez, L. (2020). Fundamentos psicológicos de la actividad pedagógica. Conrado, 16(73), 303-311.
Herrera Martínez, L. (2021). El sistema de trabajo en la escuela. SOCIEDAD & TECNOLOGÍA, 4(1), 38–46. https://doi.org/10.51247/st.v4i1.74
Lahera Cabrales, I. (2004). Modelo pedagógico para la labor educativa ideológica del docente en el nivel de secundaría básica. Santiago de Cuba. (Tesis Doctoral). Univerdid de Oriente.
Legrá-Placencia, A. (2018). Acciones para potenciar los valores morales en los estudiantes de cultura física del combinado deportivo #1 del Municipio Imias, Revista Caribeña de Ciencias Sociales.
https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/05/valores-morales-estudiantes
Mendoza Portales, L. (2002). Formación humanista e interdisciplinaria del profesional de la educación en las disciplinas de Humanidades¨. ISPEJV.
Minsiterio de Educación MINED (2009). Programa de la asignatura Trabajo de Educación Patriótica y de Preparación para la Defensa para todas las carreras pedagógicas y tipos de cursos de las Universidades de Ciencias Pedagógicas. La Habana: MINED.
Obregón, O. & Suárez, Y. (2016). El conocimiento histórico local en el proceso de formación del profesional del Centro Universitario Municipal Urbano Noris. Universidad de Holguín, 21(2), 66.
Rams de la Cruz, R. (2003). El valor moral patriótico: Metodología para su formación en la asinatura El mundo en que vivimos de 3er grado. Santiago de Cuba: Internado de Primaria Abel Santamaria.
Rams de la Cruz, R., Aranda Cintra, B. &. Infante Villafañe, M. (2021). La formación del valor moral patriotismo en la escuela. Maestro y Sociedad, 18(1), 78-90.
Reascos Landin, P. E., & Granda Ayabaca, A. N. (2020). Factores potenciadores de valores cívicos, patrióticos e interculturales en la enseñanza básica. SOCIEDAD & TECNOLOGÍA, 3(2), 42–50. https://doi.org/10.51247/st.v3i2.66
Rodríguez, Y. (2018). La cátedra local, como estrategia de aula, para formar identidad histórica y cultural. Revista Palabra, (18), p. 183.
Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
Viladunia, R. (2000). La formación del valor patriótismo: un reto pedagógico en la asignatura Educación Cívica. Santiago de Cuba.
Downloads
Published
Versions
- 2021-05-01 (2)
- 2021-05-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Society & Technology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.














