Relevance of the Accounting career: perceptions of graduates and employers in Machala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51247/st.v7iS1.494

Keywords:

relevance, accounting and auditing, perception, ANOVA, T-Student

Abstract

The relevance of the Accounting career is crucial for professionals to have both solid theoretical knowledge and practical skills necessary to face market dynamics. This study evaluates how the Accounting career at the Technical University of Machala aligns with the needs of the environment and the expectations of society, considering the perceptions of graduates and employers. With a descriptive, exploratory and correlational approach, and using a non-experimental cross-sectional design, surveys were administered to 600 individuals, including graduates and employers. The data were analyzed using frequency tables, bar graphs and inferential tests (ANOVA, chi-square, Student's t). The results indicate that the career is perceived as relevant by both groups. Graduates showed high satisfaction with their training, and employers valued their practical and theoretical preparation. However, areas for improvement were identified in the adoption of technologies and data analysis tools. The inferential analyzes revealed that there are no significant differences between the perceptions of graduates and employers, suggesting homogeneity in perceptions. Continuing training did not significantly influence job satisfaction, highlighting the solidity of initial training. In conclusion, the Accounting career is adequate, although technological improvements and continuous training must be considered

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial. (1995). Higher Education. The Lesson of Experience. Washington DC.: The World Bank.

Bertinetto, C., Engel, J., & Jansen, J. (2020). ANOVA simultaneous component analysis: A tutorial review. Analytica Chimica Acta: X, 6, 1-77. doi:https://doi.org/10.1016/j.acax.2020.100061

Brito, J., Ferreiro, V., & Garambullo, A. (2017). Evaluación de la pertinencia y calidad del programa educativo de licenciatura en contaduría: estudio de empleadores y egresados. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 1-28. doi:10.23913/ride.v8i15.301

Buenaño, J., & Maldonado, B. (2015). Estudio de pertinencia de las carreras afines al área administrativa de la Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Revista Ciencia UNEMI, 8(15), 69 -82. Obtenido de http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/3100/1/ESTUDIO%20DE%20PERTINENCIA%20DE%20LAS%20CARRERAS%20AFINES%20AL%20%c3%81REA%20ADMINISTRATIVA%20DE%20LA%20UNIVERSIDAD%20DE%20LAS%20FUERZAS%20ARMADAS-ESPE.pdf

Cadena, P., Rendón, R., Aguilar, J., Salinas, E., de la Cruz, F., & Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2631/263153520009.pdf

Cantor, L., Mejía, D., Merizalde, M., & Acosta, J. (2023). La Responsabilidad Social Empresarial y su aplicación desde la perspectiva del Contador Público. Revista Colombiana de Contabilidad, 11(22), 1-14. doi:https://doi.org/10.56241/asf.v11n22.292

Fernández, H. (2021). ¿Desaparecerá la profesión de contabilidad a causa de la tecnología? Mitos y realidades contemporáneas. Actualidad Contable FACES, 24(42), 113-124. doi:https://doi.org/10.53766/ACCON/2021.42.04

González, C., Puerta, V., & Chamorro, C. (2021). Principales retos de la profesión contable desde las perspectivas económica, digital y científica. Visión contable(24), 31-57. doi:https://doi.org/10.24142/rvc.n24a3

Haro, O., & Barreno, S. (2017). Pertinencia social y demanda ocupacional de la carrera de Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales de la Universidad Central del Ecuador. Revista Publicando, 4(11), 670-689.

Herbas, B., & Rocha, R. (noviembre de 2018). Metodología científica para la realización de investigaciones de mercado e investigaciones sociales cuantitativas. Revista Perspectivas(42), 123-160. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332018000200006&lng=es&nrm=iso

Hernández, C., & Carpi, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, 2(1), 75-79. doi:https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535

Hernández, C., Losada, N., & Orozco, D. (2019). La influencia de la contabilidad creativa en la ética profesional del contador público. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 53-65. doi:Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Definición del alcance de la investigación que se realizará: exploratorio, descriptivo, correlacional o explicativo. En R. Hernández, C. Fernández, & M. Baptista, Metología de la investigación (págs. 89-155). México D.F.: McGraw-Hill.

Martínez, C. (2015). Investigación Descriptiva: Tipos y Características. México: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Robles, A., Torres, I., & Robles, A. (2018). Pertinencia de la carrera Licenciatura en Ciencias de la Educación de la Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Universidad y Sociedad, 10(5), 140-146. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n5/2218-3620-rus-10-05-140.pdf

Roque, Y., Gafas, C., Herrera, A., Salazar, Y., Betancourt, C., & Figueredo, K. (2018). Pertinencia de la formación académica de enfermería. Universidad Nacional de Chimborazo. Ecuador. Educación Médica, 19(2), 73-78. doi:10.1016/j.edumed.2017.04.010

Salamea, R., & Cedillo-Chalaco, L. (2021). Hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. INNOVA Research Journal, 6(3.1), 94-113. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.1.2021.1858

Salamea, R., Campoverde, S., Cedillo-Chalaco, L., & Campuzano, J. (2021). Problemáticas de la docencia universitaria ecuatoriana en tiempos de COVID-19. INNOVA Research Journal, 6(2), 105-116. doi:105-116

Sánchez, A., & Murillo, A. (Julio-Diciembre de 2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: cuantitativa, cualitativa y comparativa. Debates por la Historia, 9(2), 147-181. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/6557/655769223006/655769223006.pdf

Sánchez, O., & Valenzuela, G. (2018). Aportaciones para los estudios de pertinencia en la educación superior. Un camino hacia la calidad. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación Currículum 2017, (págs. 1-13).

Tamayo, M., & Cerda, M. (2018). El rol de la pertinencia en la evaluación de carreras universitarias en el Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 5(3), 1-9. doi:10.26423/rcpi.v5i3.145

UNESCO. (2016). Calidad y pertinencia. Obtenido de Educación superior para todas las personas: https://www.iesalc.unesco.org/calidad-y-pertinencia/

Zapata, M. (2016). Habilidades y prácticas de estudio en la educación contable - El enfoque de las habilidades en la formación del contador. Contaduría Universidad De Antioquia(43), 93-112. doi:https://doi.org/10.17533/udea.rc.25660

Published

2024-11-01

How to Cite

Gutiérrez-Jaramillo, N. D., Orellana-Ulloa, M. N., & Jarrín-Salcan, M. E. (2024). Relevance of the Accounting career: perceptions of graduates and employers in Machala. Society & Technology, 7(S1), 106–116. https://doi.org/10.51247/st.v7iS1.494